Jemmon Foe


Urbanus Vobiscum
januari 9, 2008, 2:25 am
Filed under: filmpje

Wie met de dvd “Urbanus Vobiscum” een nieuwe show van Urbanus, of een opsomming van zijn bekendste hits verwachte, kwam bedrogen uit.  Urbanus staat al heel veel jaren te foefelen op de planken (ma goe te foefelen) maar die avond in het Sportpaleis werd de hoofdrol toch overgenomen door verscheidene muzikanten die een eigen versie van zijn liedjes hadden gemaakt.

De show kwam precies maar wat traag op gang, maar dan komt daar ineens Wim Opbrouck op het podium, en krijgt daar heel dat sportpaleis in gang.  Ook een beetje later, met zijn fenomenale versie van “Quand les Zosiaux” zat ik met mijn mond open te kijken.   Van “De aarde” van Sarah Bettens en Jan De Wilde kreeg ik tranen in mijn ogen.  De mens en Bart Peeters hadden bewerkingen gemaakt van hun bekendste liedjes, en die kon ik goed smaken.

Enkele mindere punten waren er ook.  Dat K3 daar hun eigen versie komt zingen vind ik super, maar moeten die meiskes nu echt altijd en overal hetzelfde rolleke spelen?  Dat zijn ocharme getrouwde mama’s met twee kindjes!  En waarom de Fixkes hun afgezaagde single “kvraagetaan” kwamen zingen, dat is mij ook een groot raadsel.  Raf Coppens deed goed zijn best, maar zijn kop staat mij zowieso al niet aan.

De ambiance in de zaal leek mij bij momenten wat zwak, maar dat kan ook aan de regie liggen.   Het was wel leuk om te zien dat veel mensen in de zaal bij de eerste noten al wisten welk liedje het was.  Het zaligste ambiancemoment was toen Urbanus zong “Ge moogt naar huis gaan” en de mensen spontaan treintjes begonnen vormen.  Deed mij nostalgisch terugdenken aan het einde van onze bars, waar wij steevast dat liedje plachten te draaien.

Het moet waarschijnlijk wel een leuke dvd zijn voor de grote Urbanusfan, voor mij was het eerder een zeer gediversifieerd optreden met veel verschillende muzikanten en verschillende muziekstijlen.  Leuk voor het slapengaan, maar niet direct om bij mijn favorieten te zetten.

1 reactie so far
Plaats een reactie

Oe, die wil ik wel eens zien.

Reactie door werkmens




Geef een reactie

