Jemmon Foe


Erasmus
januari 20, 2008, 12:42 am
Filed under: erasmus

Zoals trouwe lezers al weten, heb ik het plan opgevat om op Erasmus te gaan volgend jaar in het tweede semester.
Zoals de mensen die mij kennen wel zullen weten, ben ik een ongeloofelijke twijfelaar. Een universiteit kiezen om naartoe te gaan zou dus niet zo simpel zijn. Na een maand twijfelen en rondvragen ben ik aan de lijst van reeds bestaande Erasmuscontracten tussen ons departement en buitenlandse universiteiten geraakt. Het maakte voor mij niet zozeer uit waarnaartoe ik ging, dus ben ik van die lijst vertrokken, en zo kon ik al een aantal Europese landen schrappen. Omdat ik de regen hier beugezien was, ben ik beginnen kijken naar de universiteiten in het zuiden.

Zo is mijn oog gevallen op de ‘Universidad Rovira i Vergili‘ in de stad Tarragona, een uurtje treinen ten zuiden van Barcelona. Een hele oude stad met een hele jonge universiteit (°2001). De website is duidelijk opgesteld in het Engels, en ze bieden allerlei services aan voor Erasmusstudenten, zoals huisvesting en taalcursussen. Het is stom om te kiezen op basis van een website, maar anderzijds heb ik websites tegengekomen waar niets van Engels op stond, dan denk je niet direct dat ze veel doen voor Erasmussers.

Ik ben dus wat verder beginnen horen, wat contact opgenomen met Erasmuscoördinatoren, en blijkt dat iemand die ik ken-van-zien daar al geweest is op Erasmus. Dus morgen zal ik eens bellen met die persoon, en horen wat hij ervan te zeggen heeft. Ik hoop dat hij enthousiast is, want anders zal het hoogstwaarschijnlijk Frankrijk worden.

Niet dat erasmus in Frankrijk slecht is, zeker niet, maar Frankrijk is precies zo dichtbij, dat is niet echt een cultuurshock. Frankrijk, daar rijden wij naartoe om te gaan shoppen.
De taal zal ik zeker nog kunnen gebruiken in mijn verdere leven, maar anderzijds kan ik na mijn studies gemakkelijk eens een vakantjejobke aannemen in Frankrijk, en zo mijn Frans bijschaven. Met Spaans is dat al wat moeilijker.

En als ik dan Spaans kan, dan kan ik gaan trekken in Zuid-Amerika.

En toen zuchtte ze en droomde ze helemaal weg van haar examens.

6 reacties so far
Plaats een reactie

Om je misschien ‘iets’ minder te doen twijfelen: vergeet niet dat het niet voorgoed is, ooit komt je terug naar België, dus het blijft natuurlijk belangrijk, die unif, maar toch, kies diegene die je het meeste aanstaat eruit en ga ervoor!

Je baseren op basis van een website is niet stom. Op wat zou je je anders moeten baseren? Dat hij in het engels is opgesteld betekent dat ze buitenlandse studenten welkom heten, en dat is toch belangrijk hè!

Veel succes nog en tot in de GB of zo ;)

Reactie door Lime

Ah ja, nog iets: ga maar naar Spanje, dan ga ik met jou mee rondtrekken in Zuid-Amerika want mijn spaans beperkt zich tot cerveza en chica loca ;)

Reactie door Lime

Taragonna, dat is Catalaans, geen Spaans om in Zuid-Amerika te gebruiken hoor ;-)

Reactie door Pelle

@lime: jippie, iemand om mee te gaan trekken in Zuid-amerika!

@pelle: Daar ben ik mij volledig bewust van, ik weet dat alle lessen in het Catalaans zijn. Maar ik vermoed dat het dagelijkse leven in het Spaans afspeelt, dus ik leer 2 talen in ene keer! :)

Reactie door Lucie

Dat is echt zo. Kurt is naar daar gegaan (hij was de eerste (en voorlopig enige) dat dat deed, en dus moest hij alles uit de grond stampen) en heeft er veel aan overgehouden.

Reactie door Pelle

Het feit dat je twijfelt wilt gewoon zeggen dat je t zeker moet doen :) Nogal logisch dat je nu nog niet zeker bent, dat is maar normaal, maar dat je erover twijfelt zegt al genoeg :)

Bovendien, wat is nu een half jaar. In het ergste geval amuseer je je niet, maar dan nog ga je er massa’s van leren. En in het andere geval kom je terug met een Spaanse loverboy (als je al terugkomt) ;)

Reactie door Vinnie




Geef een reactie

