Jemmon Foe


Leeftijd
april 5, 2008, 11:18 pm
Filed under: persoonlijk

Ik heb de laaste tijd een aantal keer de opmerking gehad dat ik er ouder uit zie dan ik ben. En ik snap het niet goed, want ik heb de laaste tijd niet veel aan mijn uiterlijk veranderd, behalve mijn haar wat laten groeien. En behalve dat ik groot ben, zie ik geen reden om mij ouder te schatten.

Het is ook raar, want ik voel mij jonger dan ik ben. Als ik moet schatten zou ik zeggen dat ik 17 ben, nog onzeker en op zoek naar mezelf, maar toch zelfzeker genoeg om me in bepaalde avonturen te smijten (bv.Erasmus). Ik ontdek nog elke dag kantjes van mezelf die ik nog niet kende, of al weer vergeten was. Ik zit nu vol ambitieuze plannen, er is nog vanalles dat ik wil doen, ik wil weg uit mijn leventje dat nu toch al weer 3 jaar hetzelfde is, ik wil reizen, nieuwe mensen leren kennen, nieuwe ervaringen doen. Ik wil te weten komen wat ik belangrijk vindt, welke mensen ik graag zie en wat mijn kwaliteiten zijn. Daarna zal ik uit al die gegevens een soort conclusie vormen, een synthese tussen wie ik ben en wie ik wil zijn. Dan zal ik het gevoel hebben dat mijn zoektocht aan zijn eind is, dat mijn pubertijd gedaan is. Ik weet natuurlijk dat de zoektocht naar jezelf niet eindig is, iedereen evolueert heel zijn leven lang volgens zijn ervaringen.

Op dit moment heb ik soms zin om een bocht van 180 graden te nemen, eens iets helemaal anders te proberen om te zien wat het geeft. Dat is helaas niet zo gemakkelijk, aan je 20 jaar wordt dat zo precies niet meer aanvaard, dan zouden je zotte periodes moeten over zijn. Ook op het vlak van jongens zou je moeten weten wat je wilt, en beginnen zoeken naar de Ware om je dan even later te settelen. Maar ik voel mij daar dus totaal nog niet klaar voor, en gelukkig ben ik niet alleen. Dus laat ons allemaal de tijd om een beetje zot en raar te doen, we zullen uiteindelijk wel settelen als mensen die tevreden zijn met zichzelf (hopelijk) en dan moet je maar beslissen of je met die mensen iets te maken wil hebben of niet.

5 reacties so far
Plaats een reactie

Mij schatten ze een héél pak jonger dan ik ben.
Word 24 en de meeste schatten mij 18.
Wat wel handig is, want op vele plaatsen krijg ik nog korting. ;)

Reactie door Zofie

Je bent nooit te oud om raar en zot te doen. En een Ersamusjaar of een jaar buitenland in het algemeen is echt zeer goed om jezelf te leren kennen. Mijn jaartje IJsland heeft mij alleszins ontzettend veel goed gedaan.

Reactie door Kathleen

Ik heb nu ook zo’n buitenlandse of interculturele ervaring achter de rug. Het is heel goed om jezelf te leren kennen al moet ik toegeven dat ik er nog helemaal niet uit ben. Misschien zal volgend jaar terug gaan studeren daar dan weer wel verandering in brengen. Maar ik zit er allemaal niet teveel mee in. Alles op zijn tijd.

Reactie door samme

Ik ben momenteel 19 (1988), maar af en toe vraagt er nog wel eens iemand of ik “al 18 ben”.

En ik zie er werkelijk ouder dan 18 uit, hoor. Ik doe zelfs geen moeite om mijn eeuwenoude wallen te verbergen en beginnende rimpeltjes te verbergen. :D

Trouwens, je hebt nog meer dan tijd genoeg om uit te zoeken wat je echt wilt. Ik denk niet dat ik veel mensen ken die nu al helemaal weten wat ze willen.

Reactie door eikebah

Ik heb net hetzelfde. Alleen krijg ik al mijn hele leven te horen dat ik er ouder uitzie dan ik ben. Hopelijk stopt dat als ik zelf vind dat ik er oud begin uit te zien.
Als puber heb ik eigenlijk nooit lastig gedaan. Nu voelt het alsof ik mijn schade aan het inhalen ben. Ik weet niet wat ik wil, absoluut niet. Wat wel zeker is: fotografie heeft mij veranderd, dit is een hele nieuwe wereld waarin ik ben terechtgekomen en meer en meer verzwakt met band met de oude.
Dat ik volgend jaar niet op Erasmus ga, daar krijg ik spijt van, ongetwijfeld, maar ik geef het geld nu liever aan een reis naar Australië. Een maand ertussenuit vergt al een hele aanpassing als je terugkomt. Als ik een jaar zou wegblijven is da kans groot dat ik niet meer wil terugkomen.

Reactie door Eveline Boone




Geef een reactie

