Jemmon Foe


Who the f*ck is Alice?
mei 18, 2008, 3:45 pm
Filed under: Uncategorized

Die vraag heeft menig persoon zich de voorbije dagen waarschijnlijk gesteld. Het begon allemaal ongeveer een maand geleden.

Toen kreeg ik een friend-request op Facebook van een zekere Karen V. Ik wist aan geen kanten van waar ik Karen zou moeten kennen, maar we hadden blijkbaar 3 vriendjes in common. Dus ga ik aan die vriendjes vragen wie Karen is, maar blijkbaar kennen die Karen ook niet. Die hadden gewoon die Friend-request aanvaard zonder zich af te vragen wie die persoon was.

Toen begon ik mij af te vragen hoeveel personen zo eigenlijk vriendjes hebben die ze eigenlijk niet kennen. Dat vroeg dus om een experiment.
Ik verzon een fictieve naam, Alice Verstraeten, en in één twee drie had ik een gmail- en facebook-account aangemaakt onder die naam. Op google een foto van een knap maar onherkenbaar meisje gezocht, en we konden beginnen met het experiment.

Als je nieuw bent op Facebook suggereert die altijd een paar mensen die je misschien kent. Natuurlijk kende ik die personen van geen kanten, maar ik begon maar toe te voegen. Iedere keer als ik iemand toegevoegd had, kwam er een nieuwe persoon in de plaats, dus ik kon blijven vriendjes maken. Ik heb blijven klikken tot er geen nieuwe personen meer kwamen en tegen het einde van de avond had ik zo’n 200 à 300-tal friend-request verstuurd.

Na een uurtje had ik al 9 vriendjes.

Niet iedereen aanvaard natuurlijk zomaar een friend-request. Ik kreeg messages als “Hey,Vanwaar ken ik jou?” “Ik ken je zeker, maar vanwaar weer?” “Wie zijt gij? Uw foto is ook niet echt verhelderend”.
Berichtjes zijn gemakkelijk te negeren. Met de nieuwe feature van Facebook, de chat, is dat wat moeilijker. Dus telkens als ik aangesproken werd met “Wie zijt gij?” antwoorde ik standaard “Hebben wij niet samengewerkt in een vakantiejob vorig jaar aan zee?”.
De kans dat iemand effectief een vakantiejob aan zee had gedaan vorig jaar was heel klein, en dus kreeg ik altijd een negatief antwoord. Ik speelde dan maar altijd van den domme en deed alsof ik mij vergist had en de verkeerde persoon had toegevoegd. Maar er zijn altijd van die vasthouders, die het daarbij niet willen laten. Ze beginnen te vragen wat ik studeer, ze beginnen te vragen waar ik die common friends van ken,… Onbekende richtingen opzoeken en vaag antwoorden, en dan zo snel mogelijk wegwezen om niet door de mand te vallen.

Na 4 dagen heb ik nu al 99 vriendjes. Negenennegentig. En dat voor een compleet fictief persoon. Laten we dus maar stellen dat het experiment geslaagd is. Maar dit is wel een zeer bedroevende conclusie. Te veel mensen aanvaarden zonder vragen een friend-request, en geven zo heel veel van hun leven bloot. Een email-adres, vakantiefoto’s, relatiestatus en activiteiten, je kan veel van een persoon te weten komen op Facebook. Laten we dus maar hopen dat de spam-industrie hier nog niet te snel achterkomt!

Dus mensen, voor je op Facebook een friend-request zomaar aanvaard, denkt eerst eens goed na of je die persoon al eens gesproken hebt, het is echt geen schande om requests te weigeren van mensen die je niet kent.

13 reacties so far
Plaats een reactie

lol, bedoel jij Karen Verlinden? Ik heb die toegevoegd omdat die jullie kenden en ik dacht aan jullie te vragen wie dat juist was maar blijkbaar kennen jullie die ook niet :D
Een Alice heb ik echter nog niet toegevoegd :)

En: normaal gezien voeg ik niemand toe die ik ken, ik zie daar het nut niet eens van in.

Reactie door Lime

Ik voeg normaal gezien ook niemand toe als ik niet weet wie het is.

Wel een leuk experimentje. Je kan die chatfunctie ook gewoon afzetten natuurlijk, dan moet je die vervelende vragen niet meteen beantwoorden.

Reactie door priegelaar

:) leuk experiment…nu begrijp ik meteen ook hoe het komt dat sommige mensen driehonderd facebook vrienden hebben!

Reactie door Nashje

Slim experiment! En je hebt gelijk, denk ik.

Maar niet wat mij betreft, ik durf gerust mensen die ik niet ken te weigeren :) Alleen moet het dan wel duidelijk zijn dat ik ze niet ken (één of andere kwiet die niet eens Nederlands praat bijvoorbeeld), want als ik denk dat ik ze misschien wel ken is dat ook al genoeg om toegevoegd te worden.

Reactie door Greet

Ja kom zeg. Als ge er dan bijzegt da ge mij kent van op Message Klash in t elixir waar ik met Michael was en nog mensen die allemaal een Supernova tshirt aanhadden..

En ik was daar en met allemaal vrienden die een Supernovatshirt aanhadden..

Dan is het ofwel iemand die ik ni meer kan herinneren ofwel een mop van iemand. In beide geval geen reden om niet toe te voegen?

Reactie door Vinnie

Ik heb gewoon geen facebook =D

Reactie door Stijn

Zalig experiment :)

Misschien moet je de gemiddelde leeftijd van al je vriendjes eens berekenen? Volgens mij aanvaarden pubers/kinderen sneller een friend request dan volwassenen.

Reactie door Werkmens

Ik dacht dat Facebook al eens in opspraak was gekomen omdat het persoonlijke gegevens mag doorspelen (volgens hun reglement). Nee?

Ik heb zelf geen Facebook dus ik ken er niks van. :D

Reactie door eikebah

Mensen die ik totaal niet ken (uit het echte leven of de blogosfeer) voeg ik gewoon niet toe. Maar soms komt er zo iemand opdagen, het lief van… of zo, en dan voeg ik ze wel toe.

Reactie door Mirthe

ik weigeren mensen die ik niet ken (irl of online) gewoon, toch de bedoeling zeker? :)
Wel een toch experiment, zelf misschien ook wel eens proberen :p

Reactie door janhenckens

Zoek jezelf een hobby.

Reactie door carbonkid

Wow zeg, ik sta ervan versteld hoe makkelijk mensen onbekenden toevoegen.

Ik twijfel soms al om mensen toe te voegen die mij wel bekend voorkomen. Zo van die mensen die ik via via via ooit eens van ver gezien heb en nooit meer dan een vriendelijk hallo tegen gezegd heb. Ik zie niet in waarom die mij als vriend zouden willen toevoegen.

Reactie door Linn

Inderdaad een interessant experiment. Aandachthoeren bestaan, en niet alleen op Facebook. Je kan die negeren en hun gang laten gaan maar dat zorgt wel voor heel wat overbodige ‘waarschuwen’. Persoonlijk voel ik er weinig voor zomaar iedere invite toe te voegen. ‘Zo, nu heb je meteen ook mijn naam, e-mailadres en url. Dat ik u straks niet op feejsboek tegenkom, “Alice”.)

Reactie door Stijn




Geef een reactie

