Jemmon Foe


Reizen
juni 13, 2008, 10:35 pm
Filed under: Uncategorized

Het leven is te kort om niet te leven. Tegen dat ge begint na te denken over het leven, zit je al in het middelbaar. Voor je het weet studeer je aan de unief, vul je je vakanties met tweede zit, en dan studeer je af. Job, lief, huisje, tv’tje, en zo zijn je dagen wel weer gevuld. Misschien een occasionele trouw of geboorte, en opeens zijt ge 40 jaar later. Je gaat op pensioen, en hebt tijd zat, maar verveelt je dood. Je bemoedert je kleinkinderen wat, en voor je het weet zit je in een bejaardentehuis en kan je niet meer nadenken over het leven.

Ik wil zo niet leven. Ik wil afwisseling, vriendschap, reizen, ik wil weg uit het kleine bekrompen wereldje waar de meerderheid van de Vlamingen voor de rest van zijn leven in vast zit. Zij mogen daar dan gelukkig mee zijn, ik niet. Ik wil maten in elk continent, fotoboeken waar iedereen jaloers op is, en levenservaringen van over de hele wereld.

Ik heb spijtig genoeg geen ouders die ons meenamen om te gaan kamperen in Frankrijk, fietsen in Holland of trekken in Ijsland. Een all-in club is meer hun ding. Ik heb niet de maten of het vriendje die mij meenemen op fantastische reizen over de hele wereld. Ze weten niet dat ik zielsgraag meewil, of ze hebben zelf tweede zit. Dan zal ik het zelf maar moeten doen zeker?

Dat is de reden waarom ik nu zo ongeloofelijk hard hoop op een eerste zit. Dan kan ik gaan trekken door Europa of een Jokerreis boeken naar een fantastische bestemming. Het zou mijn eerste zotte reis zijn, maar hopelijk niet de laatste. Iemand zei mij overlaatst dat zij nu naar verre bestemmingen trok, omdat dat gaat aan onze leeftijd, en dat ze Europa wel zou bezoeken als ze bejaard was. En ik vind dat een fantastische filosofie, die mij hopelijk in de toekomst naar mijn eerste niet-Europese bestemming brengt.

Maar natuurlijk, dromen zijn mooi, maar meestal moeilijk in praktijk te brengen. Er is altijd wel iets die tussenkomt. Je vraagt je af of liften door Europa wel veilig is, je reispartner zegt af of je hebt geen geld meer om te vertrekken. Of zelfs minder drastisch. Je wilt weg, naar eender waar, maar slaagt er niet in om een idee in concreto te brengen. Je slaagt er niet in een reisroute uit te stippelen die doenbaar is voor jou. En dan zit je daar, thuis, voor televisie, kijkende naar vanalles in het buitenland, waar jij ook had kunnen zijn. En je huilt.

Ik hoop dat ik niet ga huilen deze zomer. Ik heb het hele academiejaar al genoeg achter mijn computer en voor het tvscherm gezeten, deze zomer ga ik weg. Eender naar waar, eender met wie, maar weg. Concrete plannen zijn er nog niet, want dat zou een tweede zit nog veel pijnlijker maken, maar in de running zijn: de Noord-Franse kust naar beneden trekken (met de fiets, of autotje), naar Venetië reizen met de trein, daar in een jeugdhotel vriendjes maken, en misschien verder trekken samen met hen, en anders verder Italië bezoeken. Het gemakkelijkste blijft een Jokerreis boeken, het geeft wat minder vrijheid, maar wel zekerheid van een fantastische reis (maar je betaalt er dan waarschijnlijk ook een meerprijs voor). Maar tips van ervaren mensen zijn dus zeker welkom: welke fantastische trektocht heb jij al gedaan, en is het haalbaar voor een gewone studente zonder reiservaring? Welke landen zijn fantastisch om te bezoeken in augustus en september, en welke landen zou je afraden?

Het leven is te kort om niet te leven. Morgen kan ik dood zijn. Dus alvast een boodschap aan al mijn vriendjes: ik zie jullie allemaal graag, en ge moogt allemaal mee op mijn zotte trektocht door het leven. Maar de kans is groot dat je me deze vakantie niet in België zult vinden, de wereld zal mijn thuis zijn.

PS: ja het zijn examens, en dan ga je wel eens dromen, en als je dan nog een vrouwenfilm bekijkt die zegt dat je je leven in eigen handen moet nemen en moet doen wat je echt wilt doen, dan krijg je posts als deze :)

18 reacties so far
Plaats een reactie

Jaaa, examens, de ideale tijd om lang en veel over andere dingen dan examens na te denken :)
En ik voel me een heel klein beetje beroemd nu, na die anonieme vermelding. Waarvoor dank :) Daar ga ik nu tijdens mijn zoete dromen van genieten zie. Fame!

Reactie door Twinkeltje

Zweden! Absoluut de moeite om een trektocht te gaan maken. Super veilig land ook, je kan er als meisje zelfs alleen rondreizen zonder enig probleem. Je kan het Kungsleden pad volgen, dat ligt helemaal boven. Of met de kano een tocht van enkele dagen maken…

Reactie door Nashje

Ik heb exact dezelfde gedachten en heb ze enkele dagen geleden nog neergetypt op m’n blog. Voor ‘beginnende trekkers’ is de West-Highland Way echt lekker. Als je in de winter eens iets anders wilt voor een weekendje is Boedapest echt leuk. ’t Maakt eigelijk niet uit hoor: ieder land heeft mooie reiswaardige plekken. Het maakt niet echt uit of je in Mozambique of Pakistan zit.

Reactie door Pelle

De West-Higland Way in Schotland waarover Pelle het heeft is inderdaad een aanrader. Ik heb die voor een stuk gedaan in de paasvakantie. Enorm mooi. Zie facebook voor enkele sfeerbeelden.

Reactie door fILLE

Al eens aan reizen met een interrailpass gedacht?

Reactie door yab

Ik heb ook veel van die dromen. En ik zoek ook altijd potentiële travelmates.
Altijd welkom! :) (volgend jaar dan).

Reactie door Maarten

Je hebt groot gelijk! Maar je moet het niet doen opdat men jaloers zou zijn. Iemand die gelukkig is met wat ie heeft, zonder meer gelukkig is, daar ben ik jaloers op. Of die nu veel of weinig heeft, of die nu reist of niet… Het is niet waar je naartoe gaat dat telt, maar ’t is de weg ernaartoe die het fijn maakt, ofzowiets, hoorde ik ooit :-)

Je kan eigenlijk evengoed eerst een weekje proberen zowiets te doen, niet te ver af… De organisatie hannibal (hannibalvakanties.be denk ik, of google it), doet avontuurlijke vakanties voor jongeren met en zonder functiebeperking. Héél fijn, anders, en gek. Ofwel een vakantie, ofwel een multiculturele uitwisseling…

Liefs,

Daphné en Valéas

Ps: de uitwisseling is alles vooraf geregeld (het meeste door de deelnemers zelf). Op vakantie krijg je een infogids mee, met wat toegankelijk is en wat niet, en vul je zelf je reis in. Enkel hotel en vervoer zijn geregeld of vb het openbaar vervoer is toegankelijk :-) )

Reactie door Daphné

Zeker doen! Reizen is een van de interessantste en meest leerrijke dingen die een mens kan doen. Als student (zonder tweede zit) heb je de luxe van tijd, die je als werkmens vaak niet meer hebt. Het is nu dus het moment.

Denken en doen zijn natuurlijk twee, en vaak staan er praktische bezwaren in de weg, zoals je zelf ook schrijft. Zo ben ik zelf al jaren van plan om Zweden te bezoeken (schijnt een prachtig land te zijn), maar het is er nog steeds niet van gekomen. Gelukkig ga ik deze vakantie weer eens serieus op reis (en als ik nog reispartner(s) vind, misschien zelfs twee keer).

Reactie door Matthieu

ik hoop voor joud at het leukt en dat je héél veel op reis mag gaan !

Reactie door pauline grossen

[…] and didn’t really do much more the rest of the day. I did however read some interesting things on Jemmon Foe’s blog. Her post about living now, seeing the world, and the comment from about the Scottish West Highland […]

Pingback door Weekend - Several Ways To Die Trying

Mathias Coppens (DE Mathias die van de zuid- naar de noordpool gelift is) vertelde me dat als je een lift-vakantie wil doen, je in Ierland moet beginnen. Supervriendelijke mensen en supergemakkelijk om te liften!

Reactie door Lime

Binnen minder dan een maand vertrek ik naar Australië. Ik wil ook niet mijn hele leven in België blijven. Reismaatjes vinden is lastig, zeker als je langer wil reizen, daarom ga ik gewoon alleen. Dat geeft mij zo wat de vrijheid terug die ik ‘verlies’ met een groepsreis, die ik eerst doe. Daarna ga ik nog twee weken op mijn eentje verder. Spannend:)

P.S.: Niemand vindt Wally. Hij zit op een Rubensiaanse dame ergens midden in het beeld.

Reactie door Eveline Boone

Je zet me zo aan het denken, ik krijg weer zin om op reis te gaan, niet met Mams, Paps en broertje, want dan zit ge veel te vast aan het hotel etc.
Misschien eens over een paar jaar met m’n vriendin en nog wat mensen met een busje ofzo ergens heengaan. Lijkt me wel fijn =).

Reactie door Stijn

reizen, ik ben daar pas mee begonne na mijn diploma, allez met verre reizen dan met hopen foto’s waar iedereen jaloers op is ;-)
en ja met joker ;-) dat is wel een van de betere vind ik nog steeds en ik blijf de krieble voelen om meer uit dit leven te halen dan opstaan werken eten en moe zijn en afwassen alleen ;-)
de wereld verkennen is alvast een onuitputtelijke wonderlijke uitdaging

Reactie door jeronimo

Hoi,
via Stijn z’n site hier terecht gekomen op ’n blogje dat precies weergeeft wat ik ook al meer dan een jaar zit te denken en in praktijk te brengen. Heb het vorige zomer voor ’t eerst gedaan : alleen de baan op met ’n vriend, heb de luxe van een eigen autootje, met tentje en zo trokken we naar Brétagne zonder echte vaste routes,, was zo goed meegevallen dat we deze zomer in september ook erop uit trekken, Toscane…
Kan Brétagne wel aanraden qua mooiheid maar geen idee of het geschikt is voor ‘trekking’. Qua kamperen kan ik zeggen, probeer de gemeentelijke campings altijd uit, zijn vaak kleiner en goedkoper, zeker in de dorpjes in het binnenland !
Veel plezier ermee.

Reactie door Gert

[…] die reizen vol, en moet ik niet meer kiezen, dan kan ik gewoon thuisblijven.  En achter mijn vele gezaag dat ik op reis wou kan ik dat bijna niet meer maken.  Ik moet op reis, voor mezelf en enkel voor […]

Pingback door reis « Jemmon Foe

[…] ziet, de droom van een grote reis is niet uitgekomen, maar die leggen we gewoon te slapen voor volgend jaar.  Ik ben teleurgesteld, […]

Pingback door Mijn vakantie in een notendopje* « Jemmon Foe

[…] me niet gelukt.  Drie stomme herexamens waren daarvan het gevolgd.  Daardoor vielen ook al mijn reisdromen in elkaar.  Over resultaten van het eerste semester van dit schooljaar kan ik nog niet veel zeggen, […]

Pingback door 2008 « Jemmon Foe




Geef een reactie

