Jemmon Foe


Schol!
oktober 25, 2008, 11:43 am
Filed under: Uncategorized

Gisteren ben ik gaan kijken naar “Schol!”, het laatste optreden van de productiegroep Kronkel.  Ik kwam rechtstreeks van de eenwielerles, en had dus mijn eenwieler bij, maar daar keek niemand van op.  Meer zelfs, ik moest zelf binnenrijden onder een menselijk poortje, anders mocht ik niet door.  Eenmaal binnen was iedereen vrolijk en sjiek gekleed, want het thema van de voorstelling was een trouw.  Schone kleedjes, kostuums, en iemand in een pinguïnpak (letterlijk dan), iedereen had zijn best gedaan.  Ik heb verschillende kindjes tegengekomen die samen met mij in de eenwielerles zitten, het was precies of iedereen de laatste voorstelling van deze fantastische productiegroep wou zien.

Toen tijdens de receptie plots muziek weerklonk wisten we: het gaat beginnen.  De muziek kwam van Dynamo, de roffelende trommelgroep van circus in beweging, en werd voortgebracht door heel simpele instrumenten.  Iedereen deed maar ‘pok pok pok’ maar samen klonk dat geweldig.  Eenmaal ze op het podium stonden met grote trommels, kleine trommels, symbalen en andere slaginstrumenten blaasden ze ons gewoon weg.  De energie was fantastisch, het geluid overmachtig en de sfeer fantastisch.  Daardoor was iedereen in de bomvolle zaal van het Depot direct opgewarmd voor de show.

En de show, daar zijn geen woorden voor om die te beschrijven.  Een heel herkenbaar verhaal met duidelijke personages werden neergezet door mimiek, dans en theater, maar geen woord wordt gesproken.  En dat natuurlijk allemaal doorspekt met de nodige circus die er prachtig in vervlochten zit.  Eenwieleren, acrobatiek, jongleren, diabolo en nog veel meer kwam aan bod, mijn mond viel er van open.  Om u een idee te geven: beeld u eens in dat 36 witte kegels over een oppervlakte van 10m² heen en weer vliegen en draaien zonder te botsen.  Of dat 6 man fantastische trucjes doen met hun diabolo, maar dan allemaal tesamen. Adembenemend gewoon.

Ik zou zeggen: je moet het gaan bekijken om het te weten, maar dat gaat dus niet meer.  Het was de allerlaatste voorstelling.  Niet de allerlaatste voorstelling van die show, maar van die groep.  Ik kan het me inbeelden dat na zoveel jaar samen repeteren en optreden dat het pijn moet doen om uit elkaar te gaan.  Het deed me spijt krijgen dat ik niet eerder met circus begonnen ben, dat ik niet van kleinsafaan met jongleerballen en eenwieleren bezig geweest ben, en dan misschien ook in zo’n productiegroep beland was.  Nu zou ik dat supergraag doen, maar ik ben te oud, ik moet nog veel te veel leren, en ik heb er eigenlijk ook geen tijd meer voor.  Maar één ding staat vast: volgend jaar schrijf ik mij terug in voor een cursus circus, ik zie wel nog wat.

2 reacties so far
Plaats een reactie

Volgende keer op voorhand zeggen, zodat we kunnen komen kijken =D

Reactie door Stijn

[…] ook het verslag “Schol!”, het laatste optreden van de productiegroep Kronkel op de blog van Jemmon Foe. Stem of voeg toe aan […]

Pingback door In the picture: Circus in beweging




Geef een reactie

