Jemmon Foe


Internetworking
november 29, 2008, 3:23 pm
Filed under: Uncategorized

Gisteren gezellig verjaardagsfeestje bij een goeie vriend.  Paar flessen dumoulin, wat chips en een goei conversatie.  Op een bepaald moment kwam het op facebook en bloggen enzo.  En hoewel ik aan tafel zat met wetenschappers die de nodige nerd-trekjes hebben, moest ik mij precies toch verdedigen.  Ze waren verbijsterd over het feit dat ik mijn thesis over Facebook wil doen, en dat ik mensen leer kennen via mijn blog.  Ik voelde mij precies de ultieme nerd, die dmv zijn blog en twitter en facebook zijn sociaal leven lijdt.

Maar dat is dus totaal niet zo.  Ja, ik besteed wel tamelijk wat tijd online, maar dat is eerder een verlengstuk van mijn normale sociale leven.  Bloggen doe ik als een soort van dagboek voor mijzelf, waarbij bijlange niet alles online verschijnt.  De commentaren en raadgevingen zijn een leuke surplus die je niet hebt met een papieren dagboek.  En als je dan nog eens fantastische mensen leert kennen via je blog, dan weet je weer waarom je een deel van je leven online gooit.

Facebook is nog zoiets fantastisch.  Stel, je zit op een feestje en je geraakt aan de babbel met een leuke jongen.  Je babbelt heel de avond lang, maar de moment dat je vertrekt weet je dat de kans klein is dat je die persoon nog zal terugzien.  Een gsm-nr vragen is wat persoonlijk, een msn-adres wat kinderachtig.  Maar 9 op 10 kansen dat die persoon wel op facebook zit, dus je voegt hem toe als “friend”.  Zo kan je hem later als je nog eens in de buurt een berichtje sturen of hij ook naar dat feestje komt.  Heel vrijblijvend, geen opdringerig gedoe, wel een handige manier om contact te houden.

Ben ik verslaafd?  Nee.  Ik zou perfect zonder het internet kunnen, al zou het een beetje wennen zijn in het begin.  Maar het internet is zo een handig hulpmiddel voor je sociaal leven, dat het stom zou zijn om het niet te gebruiken.

2 reacties so far
Plaats een reactie

Praat een keer over Facebook, Twitter en bloggen terwijl je tussen de bloggers zit, dat is een heel andere ervaring – dan voel je je meteen helemaal thuis :D

Reactie door Mirthe

ik ben wel een beetje verslaafd zenne :-) ;-)

Reactie door pauline grossen




Geef een reactie

